Møblerte Hjem

Hellå. Håper bloggen faller i smak, og at alle viser seg å være fra møblerte hjem og oppfører seg dannet på internett.

onsdag 7. januar 2009

Digitale Fortellinger

Vi fikk oppgaven om å lage en fortelling ved hjelp av digital hjelpemidler. Dette syntes jeg var en veldig morsom oppgave siden jeg syntes vi har altfor lite kreative fag, eller bruk av kreativitet i fagene. Vi satt lenge og hadde en brainstorming dagen vi fikk selve oppgaven, jeg valgte å være på gruppe med Petter og Olaf.

Etterhvert valgte vi bort photostory og bestemte oss for å ta i bruk andre program som feks et pc spill som heter Spore. I dette spillet er det allerede innstalert inn en video-opptaksprogram. Vi lagde deretter ett manus og utførte handlingene som stod skrevet i manuset i spillet mens vi filmet. Dette ble masse forskjellige video klipp som vi igjen senere satt sammen i ett video redigeringsprogram kalt Vegas Pro 8.0. I starten brukte vi Windows Moviemaker, som er ett forhåndsinnstalert redigerings program på alle windows pcer, men siden video redigeringsprogram (Ihvertfall dårlige som Moviemaker) baserer seg på hardisken sitt ledige minne funket dette dårlig når pcen allerede var fylt opp med andre diverse ting.

Petter filmet alle klippene hjemme siste feriedag med laptoppen sin siden han hadde spillet og på tirsdag skulle vi sette sammen de forskjellige lydfilene og legge dem til. Dette hadde også Petter tatt med seg en mikrofon til :). Vi hadde ikke noe tid iløpet av skoledagen, så når skolen var ferdig klokken fire satt vi oss i kantinen blant mange andre som også skulle jobbe og startet og justere litt på manuset. Når manuset var ferdig rundt fem startet vi og ta opp lyd filene. Da hadde de fleste gått, så dette gikk utmerket. Vi kom til enighet om at jeg skulle ha forteller stemmen, Petter ha stemmen til hovedkarakteren Svenn og Olaf ha stemmen til birollen Frogg.

Jeg fikk tatt opp mine lydfiler først som tok omtrent en halvtime siden jeg hadde en sjåfør utenfor som ventet på å kjøre meg hjem til bursdagsmiddagen. Olaf og Petter satt igjen enda en halvtime og la til stemmer på sine karakterer. Når jeg var hjemme lagde jeg også en liten photostory som vi la til i filmen på slutten, denne skulle oppsummere filmen og få fram hvilket tema vi hadde om. Denne la vi til samme dagen som presentasjonen.

Under presentasjonen snakket vi om prosessen og problemer vi støtet på før filmen og når den var ferdig forklarte vi enda tydeligere tema og hva vi prøvde å få frem. Temaet var møtet mellom ulike kulturer med ett lite hint av vennskap.Jeg syntes vi klarte å være veldig kreative med tanke på de programene vi brukte og jeg er veldig fornøyd med arbeidet og sluttresultatet! Syntes den ble super.

Ingen kommentarer: