Møblerte Hjem

Hellå. Håper bloggen faller i smak, og at alle viser seg å være fra møblerte hjem og oppfører seg dannet på internett.

tirsdag 10. mars 2009

Reklameanalyse

Jeg valgte da å analysere en nettannonse på vg.no. Denne handler om tippeliga starten og om vgnett sin storsatsing på å vise fotball på nettet. Jeg tenker nok at målgruppen er hovedsaklig menn siden det er disse som er fotball interessert, tror ikke den er tenkt på en spesiell aldersgruppe siden det er et veldig vidt spekter av gamle og unge gutter som er interessert i fotball. Alt i alt er den nok myntet på fotball intereserte som liker å se kampene hjemme i den møblerte stuen.

Hensikten med annonsen er nok først og fremst på å informere at det er ett nytt tilbud på nett og at det er vg som lanserer det. De vil ha flest mulig seere som betaler og reklamerer derfor for dette tilbudet på sine egne sider. Dermed trenger de ikke betale noe heller?

Hovedbildet er av ett fotball lag i scorings jubel og er nok ment til å få fotball intereserte til å se litt ekstra på bildet, kanskje assosiere det med følelsene de hadde på fotballbanen ifjor. Denne annonse lover at man kan se fotball direkte på vg nett og sier at dette er tidenes storsatsing på live fotball på vgnett.


Man har valgt å forstørre ordet SE for å vekke interessen til leseren på nett avisen slik at den skal se bort på annonsen. Man har i tilegg valgt å farge legget ordet gult slik at det skiller seg ut fra resten av teksten og trekker til seg litt mer oppmerksomhet. Ålesund har jo i tilegg grusome oransj fargede drakter så disse syntes jo spesielt godt.


Jeg syntes kanskje annonsen er noe uryddig, litt for mye skrift og bilder på den slik at den fremstår som uryddig. Den trekker seg absolutt oppmerksomheten min og var noe av det første jeg så når jeg gikk inn på vg.no. Igjen så ville jo reklamen fremstått mye mer positiv hvis det hadde vært bildet av mitt lag Stabæk istedet for en gjeng sunmøringer. Det er derfor lag som Brann og Rosenborg ofte blir brukt i media siden de har flest supportere og man da treffer en større målgruppe en hvis man reklamerer med Sandefjord eller Sogndal.

Det er jo en stilig reklame siden bildet man har brukt er såpass action spekket og jeg tror den får mange klikk på nettsiden. Jeg syntes hele konseptet med nett fotball er tragisk og derfor syntes jeg jo ikke noe særlig om denne reklamen. Syntes man skal kunne se fotball på kamp eller hjemme i stuen med venner og potetgull, ikke foran en pcskjerm med msn blinkende nederst i hjørnet.

Jeg fant også en reklame med bildet av Nannskog som feirer gullet. Denne likte jeg bedre :)

Morten

Ingen kommentarer: